9 Nov 2010

10 hari terbaik sepanjang tahun!

Beberapa hari sebelum ini saya agak ripuh dengan beberapa aktiviti. Perpindahan dua orang ahli bait daripada Kaherah, mengemas rumah, dan beberapa aktiviti yang lain. Kali ini saya ingin bercerita tentang sebuah filem; Triple Tap (2010). Melalui pendapat beberapa orang kawan, filem ini dikatakan begitu seronok untuk ditonton dek aksi-aksi yang dilakonkan. Tapi selepas beberapi hari menonton filem yang hanya 117 minit ini,  saya lebih setuju dengan rate yang telah diberikan di IMDb sebanyak 6.4/10 bintang. Aksi memang ada, tapi bagi saya jalan ceritanya agak membosankan. Ini pendapat saya dan saya bebas menyatakan pendapat saya. Ya, sudah tentu Kerana saya ingin menulis apa yang saya fikirkan. Anda memang bijak!

Saya amat tertarik dengan satu babak perbualan antara hero dengan 'otai'nya. Otainya menasihatkan, "skills, requiers requires unending practices... after you achieve absolute confidence... instinct will make you take the move... with no hesitance...." Sudah pasti ia patut dikongsi bersama, kan? Oh ya, kenapa saya perlukan 'beberapa hari' untuk khatamkan filem ini? Sebabnya, filem ini agak membosankan. Hihi.

Lagi cerita tentang pasca kepulangan ahli bait saya, Abejib. Selepas Abong @ Mohamad Arif dan Miji @ Ahmad Tarmizi masuk dan pilih bilik masing-masing, abong ke bilik abejib dan miji ke bilik loh. Loh kongsi bilik dengan miji ke? Bukan, loh masuk bilik naim. Naim pula macam mana? Eh, anda belum tahu ke? Naim akan kahwin tak lama lagi. Boleh rujuk kad jemputan kahwinnya ini yang diupload ke FB beberapa hari yang lalu.

Apa yang menarik dengan cerita pasca kepulangan abejib ini ialah, dia tinggalkan biliknya dengan keadaan yang agak dahsyat. Positif dan negatif. Saya sekadar menceritakan apa yang positif, negatifnya biarlah saya yang merasakannya. Hihi. Barang-barang seperti duit syiling 25, 50, 100 piastres sangat banyak ditinggalkan berasingan. Di dalam laci, almari, fail-fail dan di mana-mana. Jumlahnya 10000 piastres atau mungkin lebih! Lagi seperti handphone yang hanya rosak skrin, keyboard muzik, dan paling menarik, USB broadband! Sudah tentu kad sim broadband tersebut tidak berfungi lagi. Itu saja yang kurangnya. Yang pasti, abejib banyak meninggalkan khazanah alam. Duit sejumlah 10000 piastres itu akan digunakan untuk kebajikan rumah, insya-Allah. Semoga ia dapat dijadikan amal jariah untuk semua. Amin.

Tadi, semasa mengemas ruang tamu dan menyusun kedudukan mesin basuh, Loh menceritakan ada satu perkara yang agak menggemparkan. Pahlawan Istad maju selangkah lagi kehadapan bila terdaftarnya sebuah blog dengan tajuk بهلاوان استاد اليوم  selepas wujudnya group di fb. Admin kita, Encik Amru kini lebih aktif! Semoga tiada pihak yang ingin menceroboh dan merosakkan blog tersebut. Hihi.

Majulah pemuda untuk Islam. Takbir!

Untuk renungan kita kali ini, marilah kita sama-sama meningkatkan amalan harian kita. Hari ini sudah 2 Zulhijjah, berbaki lapan hari daripada 10 hari yang terbaik sepanjang tahun! Jika berkesempatan, boleh layari blog Ustaz Zaharuddin yang menceritakan tentang Zulhijjah dan Aidiladha serta beberapa hukum. Semoga kita semua berjaya!

Glosari:
Ripuh
1. mengalami kesusahan (kerana sakit, ketiadaan wang, dll); 
2. banyak kerja, sibuk, repot; 
3. kacau-bilau, tidak keruan, ribut.

No comments:

Post a Comment